Dokumenty
Wniosek o przeprowadzenie klasyfikacji gruntów -pdf [731 KB]
Przykładowo wypełniony Wniosek o przeprowadzenie klasyfikacji gruntów_przykład– pdf [810 KB]
+ informacja o dok. które powinny być dołączone do wniosku (również pełnomocnictwa)
Miejsce załatwienia sprawy
Wnioski utrwalone w postaci papierowej, opatrzone podpisem własnoręcznym składa się:
– bezpośrednio w siedzibie (pok. 002)
– za pośrednictwem operatora pocztowego na adres:
Starosta Poznański – Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej
ul. Franowo 26, 61-302 Poznań.
Wnioski utrwalone w postaci elektronicznej, opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią, do czasu uruchomienia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej, składa się na adres Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP):
/PODGiKPoznan/ESPSekretariat
Termin i sposób realizacji
Termin realizacji:Zgodnie z art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego
Sposób realizacji:
- Złożenie wniosku o przeprowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów, wraz z należytym uzasadnieniem. W przypadku postępowania prowadzonego na wniosek to na wnioskodawcy spoczywa obowiązek wykazania, że żądana zmiana gleboznawczej klasyfikacji gruntów jest uzasadniona. W przypadku gdy wniosek dotyczy usunięcia użytku lasy (Ls) należy do niego załączyć decyzję zezwalająca na zmianę użytku leśnego na rolny wydaną w trybie art. 13 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach. W przypadku wprowadzenia użytku lasy (Ls) do wniosku należy załączyć: odpis aktualnego planu urządzenia lasu lub uproszczonego planu urządzenia lasu, w którym powierzchnia gruntu objętego postępowaniem wpisana została jako grunt leśny lub opinię Organu odpowiedzialnego za nadzór nad gospodarką leśną potwierdzającą, że przedmiotowy grunt stanowi las w rozumieniu ustawy o lasach, w sytuacji gdy brak jest aktualnie obowiązującego uproszczonego planu urządzenia lasu lub decyzji o inwentaryzacji stanu lasu. Wnioskodawca do wniosku załacza potwierdzenie dokonania opłaty skarbowej w wysokości 10 zł. za wydanie decyzji administracyjnej.
- Wstępna ocena wniosku pod względem formalno-prawnym.
- Zawiadomienie właściciela o wszczęciu postępowania administracyjnego lub postanowienie
o odmowie wszczęcia postępowania w uzasadnionych przypadkach. - Zebranie materiału dowodowego, w tym przeprowadzenie oględzin nieruchomości, jeśli bez zastosowania tego środka dowodowego nie można ustalić całości stanu faktycznego.
- Poinformowanie wnioskodawcy o jego obowiązkach dotyczących w szczególności ponoszenia kosztów sporządzenia dokumentacji na podstawie art. 262 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz wezwanie do wpłaty zaliczki celem pokrycia kosztów biegłego klasyfikatora gruntów.
- Powołanie biegłego klasyfikatora gruntów oraz wydanie mu upoważnienia Starosty Poznańskiego.
- Wykonanie czynności klasyfikacyjnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1-3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
- Przyjęcie operatu klasyfikacyjnego do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
- Włączenie do akt postępowania dokumentacji wykonanej w ramach operatu klasyfikacyjnego.
- Wezwanie klasyfikatora gruntów do złożenia stosownych wyjaśnień lub poprawienia projektu ustalenia klasyfikacji, w przypadku uwag Organu prowadzącego postępowanie.
- Zawiadomienie stron postępowania o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji.
- W przypadku zgłoszenia zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji przez strony postępowania, informacje o sposobie ich rozpatrzenia zawarte zostaną w decyzji.
- Zawiadomienie właściciela o możliwości zapoznania się z zebranymi dokumentami, wypowiedzenia się, co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
- Wydanie decyzji administracyjnej.
- Strona niezadowolona z wydanej decyzji może złożyć odwołanie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego za pośrednictwem Starosty Poznańskiego.
- Jeżeli strona nie wniosła odwołania w terminie, o którym mowa powyżej następuje aktualizacja ewidencji gruntów i budynków na podstawie ostatecznej decyzji o ustaleniu klasyfikacji gruntów.
Opłaty
Za wydanie decyzji administracyjnej wnioskodawca uiszcza opłatę skarbową w wysokości
10 zł, wpisując w tytule: „wydanie decyzji o ustaleniu klasyfikacji gruntów”.
Opłatę należy uiścić na konto bankowe Urzędu Miasta Poznania numer 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 a dowód zapłaty należy dostarczyć organowi do akt sprawy po uprzednim zawiadomieniu.
Wnioskodawca ponosi ponadto koszty związane z wykonaniem prac klasyfikacyjnych przez upoważnionego przez Starostę Poznańskiego klasyfikatora gruntów. Upoważniony klasyfikator dokonuje: analizy niezbędnych materiałów stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, przeprowadzenia czynności klasyfikacyjnych w terenie oraz sporządza projektu ustalenia klasyfikacji.
Klasyfikację gruntów przeprowadza biegły klasyfikator wyłoniony zgodnie z obowiązującym
w organie regulaminem zamówień publicznych poprzez wystosowanie zapytania cenowego.
Po wszczęciu postępowania administracyjnego wnioskodawca zostaje wezwany do wpłaty zaliczki na poczet klasyfikacji gruntów w wysokości 80% kosztów związanych z wykonywaniem prac klasyfikacyjnych przez upowaznionego przez Starostę klasyfikatora gruntów.
Komórka prowadząca sprawę
Wydział Orzecznictwa Administracyjnego
Tryb odwoławczy
Stronom przysługuje prawo wniesienia zażalenia na wydane w toku postępowania postanowienia, w terminie 7 dni od dnia ich wydania do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
Stronom przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji, w terminie 14 dni od dnia jej wydania do Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego.
Dodatkowe informacje
Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika.
Pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych. Pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub zgłoszone do protokołu.
Pełnomocnik dołącza do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo_wzór– pdf [485 KB]
Pełnomocnictwo w postaci dokumentu elektronicznego winno być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
Opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii w każdej sprawie z zakresu administracji publicznej.
Wysokość opłaty za:
- złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17 PLN,
- poświadczenie zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu lub kopii dokonane przez organy administracji samorządowej – 5 PLN od każdej pełnej lub zaczętej stronicy.
Opłatę skarbową uiszcza się na konto bankowe Urzędu Miasta Poznania.
Urząd Miasta Poznania,
Wydział Finansowy
Oddział Pozostałych Dochodów Podatkowych i Niepodatkowych
ul. Libelta 16/20, 61-706 Poznań
94 1020 4027 0000 1602 1262 0763
Zwolnienia od opłaty skarbowej są uwzględniane:
- gdy pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu, lub innym podmiotom wynikającym z przepisów prawa,
- przy poświadczeniu zgodności odpisu, kopii lub wyciągu z pełnomocnictwa zwolnionego od opłaty skarbowej,
- gdy dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa oraz jego odpis, wypis lub kopia, upoważniające do odbioru dokumentów (w tym oświadczeń woli organu) zostały poświadczone notarialnie.
Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Organ administracji publicznej może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony.
Na żądanie strony, upoważniony pracownik organu prowadzącego postępowanie, któremu został okazany oryginał dokumentu wraz z odpisem, poświadcza zgodność odpisu dokumentu z oryginałem.
Wniosek o poświadczenia zgodności odpisu, kopii lub wyciągu:
Wniosek o poświadczenie zgodności – pdf [626 KB]
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.
Jak możesz załatwić tę sprawę?Online
Należy przesłać wniosek za pomocą platformy ePUAP.
Tradycyjnie
ul. Franowo 26, kancelaria pok. 002, bądź przesłanie wniosku za pomocą poczty tradycyjnej.